Nieuwsbrief 2009

Nieuwsbrief 2010

In deze nieuwsbrief van Stichting Jeevan Jyot Nederland vertelt Ignace uit India over het Ambli-project en over de extreme droogte in het gebied waar Jeevan Jyot ligt. Verder stelt Kinjal van 9 jaar zich aan u voor. Bram en Mariëtte Haasbroek uit Rijnsburg hebben eind vorig jaar Jeevan Joyt bezocht. In deze nieuwsbrief een stukje van hun verslag. Tot slot een samenvatting van het jaarverslag over 2008 en we krijgen binnenkort een eigen SJJN-website!

Stand van zaken Ambli-project

Zoals u weet heeft SJJN de afgelopen jaren geld ingezameld voor het opzetten van een dependance van Jeevan Jyot in Ambli. Ignace van Jeevan Jyot in India schrijft ons hoe het hier mee staat:

“Ambli is een dorp ongeveer 40 kilometer van Dhandhuka. Heel wat jongens en meisjes uit Ambli zitten nu op school bij Jeevan Jyot in Dhandhuka. Binnen een straal van 15 kilometer liggen er 15 dorpjes. Met een vooruitziende blik dat deze plek van belang is voor toekomstige uitbreiding van het werk van Jeevan Jyot hebben wij een goed stuk land bij Ambli gekocht. Dit stuk land is acht hectare groot en ligt langs de belangrijke wegen van de staat Gujarat. Het idee achter het kopen van een stuk land bij Ambli was om een school op te zetten voor onderwijs en vorming van de vele arme kinderen uit de omringende 15 dorpen. Voor de arme mensen van deze dorpen zou het heel wat makkelijker worden als zij hun kinderen hiernaar toe zouden kunnen sturen dan naar Dhandhuka, dat veel verder ligt. Inmiddels is er een besef bij de ouders ontstaan dat goed onderwijs voor hun kinderen heel belangrijk is, maar daardoor zijn de aanmeldingen enorm toegenomen en kan Jeevan Jyot de vraag eigenlijk niet meer aan.
Om een nieuwe school te kunnen bouwen in Ambli hebben we een vergunning van de overheid nodig, een zogeheten “non-agricultural (NA)-permission”. Volgens de huidige wetten van Gujarat kan grond worden gekocht als het voor landbouw wordt gebruikt. Een NA-vergunning is alleen nodig als iemand het koopt die het land voor iets anders wil gebruiken. Ons gekochte land in Ambli is landbouwgrond en dus hebben we een NA-vergunning nodig. De overheid in Gujarat werkt christenen behoorlijk tegen en vertraagt de hele vergunningsprocedure. Bovendien zijn ons hoge belastingen gevraagd te betalen om er een NA-bestemming voor te krijgen. We hopen dat de goedkeuring binnenkort komt zodat we met het geld dat is ingezameld door SJJN in Nederland eindelijk kunnen starten met de bouw van ons project in Ambli.”

Een berichtje van Kinjal (9 jaar):

“Mijn naam is Patel Kinjalben Udabhai. Ik ben een meisje en kom uit een dorp genaamd Dingda. Ik ben geboren op 20 juli 2000 en dus 9 jaar. Ik heb een broer en een zus. Mijn zus heet Pinal, is 11 jaar oud en zit op een school in Nadiad. Mijn broertje Nikhil is 5 en zit net als ik op school bij Jeevan Jyot. Mijn vader vindt ons erg belangrijk en zat ook op school bij Jeevan Jyot in Dhandhuka. Hij is nu zelf leraar op deze school. Omdat hij een goede opleiding heeft gehad kon hij met mijn moeder trouwen die ook een goede opleiding heeft. Mijn moeder geeft hier ook les. Ik hou erg veel van mijn vader en moeder. Wij wonen in een huis voor de leraren van Jeevan Jyot. Ik zit hier vanaf het begin op school en zit nu in de 5de klas. Het gaat erg goed met mij op school.

[singlepic id=19 w=600 h=450 float=]Ik woon 1 kilometer van de school vandaan. Van maandag tot en met vrijdag ga ik van 9.30 uur tot 16.00 uur naar school. Op zaterdag heb ik van 8.00 uur tot 11.30 uur les. Ik heb als uniform een blauwe jurk met een witte blouse. Mijn school is een school voor arme kinderen en dus hebben we geen sokken en schoenen. We kennen ook geen schoolgeld. Als vakken heb ik Gujerati (taal), geschiedenis en rekenen. We leren ook Engels en Hindi. Ik ben blij dat ik altijd naar school mag en wordt vaak heel verdrietig als ik zie dat meisjes niet naar school kunnen en een zwaar leven hebben.

Mijn lievelingskleur is blauw. Mijn lievelingsdier is een koe en als sport hou ik van cricket en honkbal. Mijn lievelingsvogel is een pauwhaan. Ik hou van zingen en dansen. Ik leer graag en hoop dat ik later dokter kan worden.”

Bezoek Bram en Mariëtte Haasbroek aan Jeevan Jyot

Het echtpaar Bram en Mariëtte Haasbroek uit Rijnsburg heeft een zeer sterke band met Jeevan Jyot. In 2007 hebben zij naar aanleiding van hun 25-jarig huwelijk een groot bedrag overgemaakt voor het project in Ambli. In 2008 hebben zij een bezoek gebracht aan Jeevan Jyot, dat veel indruk op hen heeft gemaakt. Hieronder is een fragment van hun verslag opgenomen:

“Nooit hadden wij van te voren kunnen bedenken dat wij zoveel mensen zouden ontmoeten.[singlepic id=20 w=600 h=450 float=] Natuurlijk zouden wij veel kinderen zien en spreken en dat hebben we ook gedaan. Maar wij zijn echt in de dorpjes geweest waar die kinderen vandaan komen. Op de afscheidsavond mocht Bram bidden en danken. We baden voor de kinderen, voor de onderwijzers, voor de priesters, voor iedereen die op welke manier dan ook met Jeevan Jyot te maken heeft. Er zitten ongeveer vijfhonderd kinderen in het tehuis. En ieder kind heeft een gezicht. Een gezicht met een verhaal. Wij hebben iets van die verhalen mogen zien, ervaren, voelen. Maar God weet de echte achtergronden van die verhalen. Fantastisch dat Hij de mensen daar gebruikt om met die kinderen aan de slag te gaan. En dat Hij ons dit heeft laten zien. En wij hebben dit geleerd: veel, heel veel waar wij in onze wereld ons druk om maken, daar lachen die mensen om. Je zorgen maken over wat je nu weer aan moet trekken, of de zaken niet meer zo goed gaan als voorheen, is het netjes in ons huis, wat de mensen van ons denken als wij niet in een grote auto rijden. Die mensen daar hebben die zorgen niet. Als de zon opkomt gaan ze aan de slag en als de zon ondergaat gaan ze slapen. Daartussen in moeten ze zorgen voor eten voor hun gezin. Ze zijn hierbij niet ongelukkig, echt niet. Maar ieder kind heeft recht op onderwijs, moet kunnen lezen en schrijven. Dat wordt hen in Jeevan Jyot geleerd, maar dat kunnen ze daar niet alleen. Daarbij hebben ze hulp nodig. Van ons, van u. Niet alleen in India, op heel veel plaatsen in de wereld is hulp nodig. Natuurlijk zie je die armoe niet als je ergens op vakantie gaat. Zolang je maar in de buurt van je resort, je hotel blijft. Maar daar achter, daar is een heel andere wereld. En ook dat is een stukje onze wereld………”.

Extreme droogte in Dhandhuka

SJJN heeft regelmatig e-mail contact met Ignace in India. Onlangs kregen wij onderstaand bericht van hem. Het toch al zeer arme gebied waar Jeevan Jyot ligt, wordt nu geteisterd door langdurige droogte. Ignace schrijft:

“Omdat het gedurende de Moesson dit jaar nauwelijks heeft geregend begint de droogte in de omgeving van Dhandhuka dramatische gevolgen te krijgen voor de inwoners. [singlepic id=21 w=600 h=450 float=]Zolang er niets verandert of de overheid aan het einde van de laatste Moessonmaand de droogte officieel verklaart, de droogte officieel verklaart  binnenkort een website!an Joyt bezocht. ace uit India over het Ambli-project en over de extremekunnen de boeren niets anders doen dan afwachten. Niets maar dan ook helemaal niets groeit in deze stoffige en droge omgeving. Aangezien alle dorpsbewoners leven van landbouw en veeteelt kunnen zij helemaal niets doen op dit moment. Geld vragen aan hun bazen tegen hoge rentes is het enige dat zij kunnen doen. Als niets anders meer kan verhuizen ze. Maar ze kunnen hun huizen niet verkopen omdat niemand deze wil hebben. En dus wachten ze op regen terwijl het land wordt bedekt door een laag stof. De lucht wordt elke dag heter en de oogst gaat kapot door zon en droogte. Gedurende deze drie Moessonmaanden zou eigenlijk het water voor het hele jaar moeten komen. Maar nu de Moesson er bijna op zit is het nog maar moeilijk te hopen dat er nog regen gaat komen. Na de overstromingen van vorig jaar hebben de boeren planten gezaaid en wachten zij nog steeds op de overheid om hen te helpen. Deze had hen immers beloofd het zaad te betalen. Tot op vandaag hebben zij nog steeds niets ontvangen. Door deze uitzichtloze situatie weten veel mensen niet meer wat ze moeten doen.
In sommige zeer afgelegen dorpen in Dhandhuka bezoeken we nu mensen om te zien hoe het nu met hen gaat. We ontmoeten dan ook de dorpsleiders en hebben het met hen over deze extreme droogte. Om hen wat op weg te kunnen helpen hebben we contact met een paar hulporganisaties van Ahmedabad (de hoofdstad van Gujarat) om ons te helpen de mensen hulp te geven via het project “geld voor werk”. Dit project wordt opgenomen in het gemeenschapsproject voor het repareren van wegen en het plaatsen van dorpswatertanks. Elk project kost €1.000,-. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, krijgt elk dorp 800 dagen werk. Er zijn nog veel meer dorpen die geholpen moeten worden en we hopen dat we nog meer steun krijgen van hulporganisaties.”

SJJN krijgt een eigen website!

In onze vorige nieuwsbrief deden wij een oproep om hulp bij het maken van een eigen SJJN-website. Op aanraden van iemand die zich betrokken voelt bij Jeevan Jyot zijn wij in contact gekomen met de heer Aart de Gans. We vinden het fantastisch dat hij zijn tijd en energie hier in wil steken! De komende tijd gaat hij hiermee aan de slag. Als de website klaar is, kunt u voortaan op elk gewenst moment informatie vinden over Jeevan Jyot op www.sjjn.nl. Wij houden u op de hoogte!

Samenvatting Jaarverslag 2008

In 2008 heeft de SJJN een totaalbedrag van € 18.895,- overgemaakt naar India. Dat is bijna het dubbele in vergelijking tot 2007 (€ 9.970,-). Dat komt voor een belangrijk deel doordat in 2007 geld is ingezameld voor het Ambli-project is gereserveerd, terwijl dat in 2008 is overgemaakt. Door de eenvoudige bestuurlijke vorm en administratie betreffen de jaarlijkse uitgaven van de SJJN alleen operationele kosten van het secretariaat, kosten van de jaarlijkse nieuwsbrieven en verder de kosten van de directe overschrijvingen naar Dhandhuka. In totaal ging het in 2008 om een bedrag van € 286,-, wat neerkomt op slechts 1,5% van de totale uitgaven.

We zijn alle donateurs en iedereen die SJJN heeft ondersteund erg dankbaar voor het vertrouwen dat zij in Jeevan Jyot hebben gesteld. Wij hopen en vertrouwen erop dat we ook in de komende jaren vanuit Nederland kunnen blijven bijdragen aan een betere toekomst voor de vele arme kinderen in Dhandhuka, India!

Mocht u de volledige tekst van het Jaarverslag 2008 willen ontvangen, dan kunt u contact opnemen met ons secretariaat op Pinksterbloem 82, 4102 KD te Culemborg, tel. 0345-512557 (Margreeth van den Dool) of mailen naar SJJN@hotmail.com.

Met vriendelijke groeten van het SJJN-bestuur: Margreeth van den Dool, Dieuwertje Verschoor, Robert Boldewijn, Gideon Bolt, John Zevenbergen en Amke Zevenbergen.

Wilt u voortaan liever uw nieuwsbrief per e-mail ontvangen? U kunt uw e-mailadres mailen naar: SJJN@hotmail.com